Μάθε παιδί μου (λειψά) γράμματα

Ενα μικρό παιδί μπορεί να αναπαράγει, με αξιοθαύμαστη ευκολία, ό,τι βλέπει και ό,τι ακούει. Αυτό δε σημαίνει ότι είναι βοηθητικό για τα μικρά παιδιά να ασχολούνται με οτιδήποτε, σε οποιαδήποτε ηλικία. Τα παραπάνω είναι «συμπεράσματα» της κοινής λογικής. Ενα, ακόμα, «συμπέρασμα» κοινής λογικής είναι πως ο άνθρωπος για να μάθει μια ξένη γλώσσα χρειάζεται να έχει αναπτύξει, στοιχειωδώς, τη γνώση της μητρικής του γλώσσας. Αυτό, μάλιστα, τονίζεται και από παιδαγωγικές αντιλήψεις, ανεξαρτήτως ιδεολογικής προσέγγισης. Το υπουργείο Παιδείας, όμως, έχει αντίθετη άποψη και από την επόμενη χρονιά θα βάλει παιδιά 6 χρόνων να μάθουν Αγγλικά, την ώρα που μόλις θα ξεκινούν να μαθαίνουν τη δική τους γλώσσα. Το παιδί, δηλαδή, παράλληλα, θα μαθαίνει να γράφει στα Ελληνικά και να συλλαβίζει αγγλικές λέξεις. Αυτά θα ισχύσουν για τα 800 νέα ολοήμερα δημοτικά σχολεία και προοπτικά θα γενικευτούν.

Στην ουσία, καταργούν τη στοιχειώδη λογική, αφού αρνούνται ότι η σκέψη είναι αλληλένδετη με την ανάπτυξη της γλώσσας, ιδιαίτερα σ' ένα μικρό παιδί. Το αποτέλεσμα θα είναι το παιδί να οδηγείται σε συγχύσεις, μαθαίνοντας λειψά και τις δύο γλώσσες. Σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις, άλλωστε, μιλούν για εκμάθηση της πρώτης ξένης γλώσσας μετά την Γ' Δημοτικού και όχι νωρίτερα. Η αφετηρία της κυβέρνησης, όμως, δεν είναι παιδαγωγική, αλλά καθαρά ιδεολογική και πολιτική. Οι κυβερνήσεις της ΕΕ αποφασίζουν πρώτα τους στόχους και μετά τους «στολίζουν» με επιστημονικοφανείς προσεγγίσεις. Στην Παιδεία, μάλιστα, αυτό γίνεται συνεχώς. Πρώτα σχεδιάζουν τον αυριανό ευέλικτο εργαζόμενο και μετά δίνουν βάρος σε στοιχεία που πρέπει να αναπτύξει από μικρή ηλικία.

Η «πρωτοβουλία» του υπουργείου δεν ήρθε απ' το πουθενά, εντάσσεται στη συνολική πρόταση της ΕΕ για το «σχολείο του 21ου αιώνα» με τις απαραίτητες 8 δεξιότητες, δηλαδή τις βασικές χρηστικές ικανότητες που πρέπει να ενταχθούν στα εκπαιδευτικά συστήματα. Μια απ' αυτές είναι και η επικοινωνία στις ξένες γλΕνα μικρό παιδί μπορεί να αναπαράγει, με αξιοθαύμαστη ευκολία, ό,τι βλέπει και ό,τι ακούει. Αυτό δε σημαίνει ότι είναι βοηθητικό για τα μικρά παιδιά να ασχολούνται με οτιδήποτε, σε οποιαδήποτε ηλικία. Τα παραπάνω είναι «συμπεράσματα» της κοινής λογικής. Ενα, ακόμα, «συμπέρασμα» κοινής λογικής είναι πως ο άνθρωπος για να μάθει μια ξένη γλώσσα χρειάζεται να έχει αναπτύξει, στοιχειωδώς, τη γνώση της μητρικής του γλώσσας. Αυτό, μάλιστα, τονίζεται και από παιδαγωγικές αντιλήψεις, ανεξαρτήτως ιδεολογικής προσέγγισης. Το υπουργείο Παιδείας, όμως, έχει αντίθετη άποψη και από την επόμενη χρονιά θα βάλει παιδιά 6 χρόνων να μάθουν Αγγλικά, την ώρα που μόλις θα ξεκινούν να μαθαίνουν τη δική τους γλώσσα. Το παιδί, δηλαδή, παράλληλα, θα μαθαίνει να γράφει στα Ελληνικά και να συλλαβίζει αγγλικές λέξεις. Αυτά θα ισχύσουν για τα 800 νέα ολοήμερα δημοτικά σχολεία και προοπτικά θα γενικευτούν.
Στην ουσία, καταργούν τη στοιχειώδη λογική, αφού αρνούνται ότι η σκέψη είναι αλληλένδετη με την ανάπτυξη της γλώσσας, ιδιαίτερα σ' ένα μικρό παιδί. Το αποτέλεσμα θα είναι το παιδί να οδηγείται σε συγχύσεις, μαθαίνοντας λειψά και τις δύο γλώσσες. Σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις, άλλωστε, μιλούν για εκμάθηση της πρώτης ξένης γλώσσας μετά την Γ' Δημοτικού και όχι νωρίτερα. Η αφετηρία της κυβέρνησης, όμως, δεν είναι παιδαγωγική, αλλά καθαρά ιδεολογική και πολιτική. Οι κυβερνήσεις της ΕΕ αποφασίζουν πρώτα τους στόχους και μετά τους «στολίζουν» με επιστημονικοφανείς προσεγγίσεις. Στην Παιδεία, μάλιστα, αυτό γίνεται συνεχώς. Πρώτα σχεδιάζουν τον αυριανό ευέλικτο εργαζόμενο και μετά δίνουν βάρος σε στοιχεία που πρέπει να αναπτύξει από μικρή ηλικία.
Η «πρωτοβουλία» του υπουργείου δεν ήρθε απ' το πουθενά, εντάσσεται στη συνολική πρόταση της ΕΕ για το «σχολείο του 21ου αιώνα» με τις απαραίτητες 8 δεξιότητες, δηλαδή τις βασικές χρηστικές ικανότητες που πρέπει να ενταχθούν στα εκπαιδευτικά συστήματα. Μια απ' αυτές είναι και η επικοινωνία στις ξένες γλώσσες. Μια δεύτερη δεξιότητα είναι οι βασικές ικανότητες στη χρήση της τεχνολογίας, γι' αυτό και - εκτός - απ' τα Αγγλικά, απ' το Σεπτέμβρη, παιδιά 6 χρόνων θα κάνουν μάθημα τεχνολογίας. Εδώ τα επιχειρήματα είναι ακόμα πιο «χειροπιαστά». Τα παιδιά θα υποχρεωθούν στη χρήση τεχνολογιών σε μια ηλικία που δομούν τη σκέψη τους, εντάσσοντας κατευθείαν στη ζωή τους την «ευκολία». Την ίδια ώρα έχει παρατηρηθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις παιδιά Γυμνασίου δεν μπορούν να κάνουν στοιχειωδώς πράξεις, χωρίς κομπιουτεράκι.
Η εκμάθηση ξένων γλωσσών και η χρήση νέων τεχνολογιών αποτελούν δικαίωμα για κάθε παιδί, είναι μέσα που ενισχύουν την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Αλλά η ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών δεν είναι παιχνίδι που μπορεί να παίζει η εκάστοτε κυβέρνηση έξω από την ίδια την παιδαγωγική επιστήμη και ενάντιά της. Γιατί τότε καταστρέφει τα παιδιά. Η ΕΕ και οι κυβερνήσεις της, όμως, τα έχουν μετατρέψει σε προϊόντα προς πολλαπλή εκμετάλλευση, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη στοιχειώδεις παιδαγωγικές προϋποθέσεις! Και να σκεφτεί κανείς ότι είναι οι ίδιοι που «κλαίνε» για τη λειψή γνώση της μητρικής γλώσσας απ' τους νέους και την εξάρτησή τους απ' τις νέες τεχνολογίες...

Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣώσσες. Μια δεύτερη δεξιότητα είναι οι βασικές ικανότητες στη χρήση της τεχνολογίας, γι' αυτό και - εκτός - απ' τα Αγγλικά, απ' το Σεπτέμβρη, παιδιά 6 χρόνων θα κάνουν μάθημα τεχνολογίας. Εδώ τα επιχειρήματα είναι ακόμα πιο «χειροπιαστά». Τα παιδιά θα υποχρεωθούν στη χρήση τεχνολογιών σε μια ηλικία που δομούν τη σκέψη τους, εντάσσοντας κατευθείαν στη ζωή τους την «ευκολία». Την ίδια ώρα έχει παρατηρηθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις παιδιά Γυμνασίου δεν μπορούν να κάνουν στοιχειωδώς πράξεις, χωρίς κομπιουτεράκι.

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών και η χρήση νέων τεχνολογιών αποτελούν δικαίωμα για κάθε παιδί, είναι μέσα που ενισχύουν την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Αλλά η ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών δεν είναι παιχνίδι που μπορεί να παίζει η εκάστοτε κυβέρνηση έξω από την ίδια την παιδαγωγική επιστήμη και ενάντιά της. Γιατί τότε καταστρέφει τα παιδιά. Η ΕΕ και οι κυβερνήσεις της, όμως, τα έχουν μετατρέψει σε προϊόντα προς πολλαπλή εκμετάλλευση, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη στοιχειώδεις παιδαγωγικές προϋποθέσεις! Και να σκεφτεί κανείς ότι είναι οι ίδιοι που «κλαίνε» για τη λειψή γνώση της μητρικής γλώσσας απ' τους νέους και την εξάρτησή τους απ' τις νέες τεχνολογίες...

Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ

ΠΗΓΗ: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

canvas printing
top